Martin Öhlin, Trafikverkets nationelle samordnare, framför röjningsloket som ska täcka ett område från Kalmar i öst till Halland i väst. Foto: Tomas Nyström / SVT

Här är loket som ska rensa i Sveriges tågkaos

Uppdaterad
Publicerad

För att rensa upp i tågtrafiken har Trafikverket placerat ut tio röjningslok på olika platser i landet. I Älmhult står ett av dessa lok som ska förflytta tåg som av någon anledning inte kan färdas vidare. Detta för att snabbt kunna åtgärda störningar i tågtrafiken.

Regeringen konstaterade i november 2017 att ”det uppstår situationer med tågstopp där tid för evakuering av passagerare och röjning av spår blir oacceptabelt lång”. Man gav därför Trafikverket i uppdrag att införa snabbare och effektivare hantering vid störningar i tågtrafiken.

Trafikverkets mål är att maxtiden för att påbörja undanröjning av hinder för spårtrafik ska ske inom två timmar i storstadsområden och tre timmar i resten av landet. Evakuering av passagerare ska högst ta en respektive två timmar.

För att lyckas med detta fick Trafikverket ett tillskott av regeringen på 215 miljoner kronor mellan 2018 och 2020.

”Älmhult ligger bra till”

Trafikverket har placerat ut dieseldrivna röjningslok på tio platser i landet som snabbt ska röja undan tåg som inte kan färdas vidare. Sedan december 2019 fanns det endast röjningslok på två platser i landet, ett i Stockholm och ett i Malmö.

I april 2020 fick även åtta andra områden var sitt röjningslok. Älmhult och Nässjö i Småland var två av dessa områden.

– Älmhult ligger väldigt bra till på södra stambanan, ungefär mitt emellan Malmö och Nässjö som också har var sitt röjningslok, säger Martin Öhlin, som samordnat Trafikverkets arbete med röjningsloken.

Täcker ett stort område

Det Älmhultsbaserade röjningsloket ansvarar för att röja spåren i ett område som sträcker sig från Kalmar och Karlskrona i öst, Halmstad i väst, Alvesta i norr och Kristianstad och Hässleholm i syd.

Fram till 2024 ska även fem andra områden ha fått var sitt röjningslok.

Ska gå fortare

Trafikverkets förhoppning är att tåg som av någon anledning inte kan fortsätta sin färd ska kunna flyttas och att trafiken därmed återgår till det normala fortare.

Passagerarna ombord på tåget kan antingen evakueras på plats eller få sitta kvar under pågående bogsering till tåget anlänt till en lämplig plats där resenärerna kan byta färdmedel för fortsatt färd.

Hör Martin Öhlin berätta om röjningstågen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.