Telefonföretag lurar äldre

Uppdaterad
Publicerad

Ett stort antal äldre i Småland har blivit lurade att teckna långa telefonabonnemang som de inte vill ha den senaste tiden. Försäljarna beskrivs som aggressiva och hetsande och kritiseras nu kraftigt av Konsumentverket.

I juni i år ringde telefonen plötsligt hemma hos Vivan Johansson i Vrigstad. Det var en telefonförsäljare från företaget Telephon som ville binda upp henne på ett 3-årigt telefonabonnemang. Detta blev ett samtal som Vivan senare djupt skulle ångra.

– Ja, jag uppfattade det som att han försökte att skynda på det här, att jag skulle säga ja då, jag tycker att det var en ful metod egentligen. Att gamla människor som inte har så lätt för att fatta och förstå och så ska man bestämma ett avtal på telefon, jag tycker att man ska ha ett papper och skriva på när det är avtal, säger Vivan Johansson.

Ett femtiotal anmälningar har gjorts

Kritiken mot Telephon har haglat in till bland annat Konsumentverket som ser mycket allvarligt på den här typen av försäljningsmetoder, bland annat hur man så aggressivt inriktar sig på äldre människor. Ett femtiotal anmälningar har gjorts, och av dem kommer cirka en femtedel från Småland.

– Då kände jag det obehagligt, jag tänkte vad har jag nu satt mig i? Jag ville ju inte detta, och ändå så har jag sagt ja, säger Vivan Johansson.

Tydliga försäljningsknep

Enligt Konsumentverket uppstår ett tydligt mönster kring Telephons försäljningsknep, man forcerar snabbt fram samtalen så att köparen knappt förstår att man faktiskt tackar ja till 3-åriga kontrakt som inte går att bryta.

– Skulle jag gå ut då skulle jag ju betala 10-13 000, men jag sa också flera gånger till honom, mina barn kommer att bli arga om jag ändrar någonting, men du ändrar ingenting sa han hela tiden, säger Vivan Johansson.

Om köparen hänger upp sig eller inte svarar tillräckligt snabbt blir försäljaren, enligt Konsumentverket, aggressivare och hetsar fram ett svar. Man drar sig inte ens för att lägga ord i munnen på köparen.

– Jag tycker att man behöver lite tid på sig när man är äldre och tänka igenom saker och ting, det tycker jag är naturligt, säger Vivan Johansson.

Tillbakavisar kritiken

Telephon tillbakavisar kritiken och uppger att man slutat ringa till äldre personer men vill i övrigt inte svara på några frågor från SVT.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.