Tre år efter att förbudet infördes misstänker Transportstyrelsen att många fritidsbåtar fortfarande tömmer sina tankar i vattnet. Men det finns ingen statistik på hur många som följer de nya reglerna och ingen har heller lagfört för att ha brutit mot dem.
– Det är svårt och inte särskilt effektivt att försöka fånga folk på bar gärning så därför har vi i stället valt att rikta våra insatser mot hamnarna, säger Lina Petersson, ansvarig handläggare på Transportstyrelsen.
I samband med att förbudet infördes blev kommunerna ansvariga för att samla in toalettavfallet. Men bara ett fåtal kommuner för en frivillig statistik över båttoalettavfallet som de tar hand om.
– Det finns inget krav på att de ska rapportera exakta mängder. Däremot har vi kollat på om man skulle kunna göra så framöver för att mäta, men teknikmässigt så är det än så länge ganska så svårt, säger Lina Petersson.
Vill mäta nationellt
Men i gästhamnen i Kalmar, där man samlar in toalettavfallet, vill man nu se en nationell mätning av hur stora mängder det rör sig om.
– I dag vet vi inte hur mycket pumpen används men jag skulle vilja se en mätning som gör att man kan se om det går åt rätt håll, säger Stefan Johnson, turistchef i Kalmar. Vi måste även kunna se effekten av den nya förordningen och ska man se någon effekt så måste man mäta nationellt och inte bara lokalt, säger Stefan Johnson.
När förbudet infördes så var tanken att det skulle minska utsläppen av kväve och fosfor och därmed även minska övergödningen bland annat i Östersjön.