Madeleine Fjällbrink och Sebastian Westerlund har hittat kreativa lösningar för att hantera nya restriktioner. Foto: Niclas Wimmerberg/SVT

Handlare i centrum redo när andra vågen slog till – ”Blev taggade”

Uppdaterad
Publicerad

Boka egentid i butiken. Beställ en frisör för klippning i hemmet. Eller hämta dina varor utanför butiken. Det är några av de framtvingade lösningar som kommit ur krisåret 2020.

Det har varit ett tufft ekonomiskt år för många. Inte minst för handlarna i citykärnor runt om i landet.

Verksamheterna i de centrala delarna av Kalmar hade precis repat sig efter bra period under sommaren och tidiga hösten när andra vågen slog till och restriktionerna blev hårdare igen. På en promenad genom Kalmar vid lunchtid är det glesare på restaurangerna i butikerna, på cafeér och hos frisörer än någonsin.

– Vi var ganska förberedda på det här, vi har ett eget rum där man kan klippa sig, vi gör hembesök, man kan hämta varor utanför butiken. Jag tror att man förstår att det är läge att handla lokalt och stötta oss, säger Madeleine Fjällbrink som driver en kombinerad frisörsalong och butik.

Blev taggade

Flera av handlarna, inklusive Madeleine Fjällbrink, erbjuder också sina kunder att beställa varor och hämta utanför dörren. Det finns även möjlighet att ringa och boka egentid i butiker och allt fler erbjuder numer e-handel som ett extra alternativ.

– Vi blev faktiskt taggade på att lägga om en gång till. Hur kan vi möta kunderna bättre? Hur kan vi skapa mer möjligheter? Sedan har det naturligtvis varit tufft ekonomiskt under den här perioden, säger butiksägaren Sebastian Westerlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.