Västerviks kommun var bland de första i landet att investera i en tvätt för tio år sedan, för att minska användningen av de farliga båtbottenfärgerna, men nu har tvätten blivit omodern.
– Vi var tidigt ute och tekniken var inte så utvecklad då. Det har därför varit mycket handpåläggning under årens lopp för att hålla den i drift. Nu var vi i ett skede då vi kände att nu får vi satsa eller lägga av, säger Daniel Niklasson, samhällsbyggnadschef Västerviks kommun.
Båtbottentvätt mer miljövänlig
För att slippa havstulpaner och annan påväxt, som ökar vattenmotståndet och leder till förhöjd bränsleförbrukning, bottenmålas de flesta båtar. Men även de godkända färgerna innehåller gifter. Båtbottentvättar som rengör skrovet mekaniskt är därför ett mer miljövänligare alternativ.
Enligt Havs- och vattenmyndigheten har det de senaste fem åren blivit vanligare på ostkusten att båtägare använder båtbottentvättar, framförallt i Stockholms skärgård. Det är en effekt som märks även på marinan i Västervik.
– Den bästa säsongen var det 200 tvättar. Det är lite om man jämför med Stockholmsområdet. Samtidigt har vi märkt av att det är fler och fler besökare som hör av sig och frågar om tvätten är igång. Båtägare som inte har bottenmålat och som behöver kunna tvätta båten även på semestern, säger Andreas Nilsson på Slottsholmens marina i Västervik.
Pengar från Länsstyrelsen
Genom det lokala vattenprojekt LOVA, har Västerviks kommun fått 2 200 000 kronor av Länsstyrelsen i Kalmar till den nya båtbottentvätten, vilket motsvarar omkring 70 procent av kostnaden.
Vad kommer bli största skillnaden med nya tvätten?
– Den kommer tvätta bort mer och bättre på alla olika skrovformer. Där har utvecklingen gått framåt, säger Andreas Nilsson.