– Jag tänker att det finns saker att åtgärda på många områden, men tillstånd och handläggning är saker man får lägga mycket tid på. Om företag får ägna sig för mycket åt krånglig byråkrati så läggs det kraft på fel plats, det kan leda till att företag inte vill etablera sig i Växjö, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Tenje (M) till SVT.
Inspiration från Helsingborg
Inspirationen till en krångelombudsman kommer från Helsingborg som var den första kommunen att införa en 2019. Uppdraget för ombudsmannen är att hjälpa företagare och privatpersoner att förenkla krångliga processer så mycket det går inom ramen för aktuell lagstiftning.
– Säg till exempel att du driver en liten kiosk där du säljer cigaretter, mat och kanske alkohol. Idag innebär det tillsyn för varje tillstånd och varje gång kostar det pengar och tar tid. Det kanske man kan samordna bättre så det blir både smidigare och billigare, säger Anna Tenje.
Ska ta in förslag på lösningar
Enligt Anna Tenje så skulle personen också bli en direktkontakt för företagare som har egna idéer på hur företagarklimatet i kommunen skulle kunna bli bättre.
– Jag tänker att man ska kunna lämna förslag på problem som behöver åtgärdas och sen ska en person ha som ansvar att vittja den brevlådan.
Hjälper inte kommunen till med detta redan idag?
– Detta gör vi själva hela tiden, men det blir ett mer kundorienterat sätt.