Den geotekniska delen med markförberedelser, spontning och annat är över. Det innebär troligtvis mindre oväsen för Södertäljeborna och mindre risk för förseningar i projektet. Men i stället kommer ett stort antal betongbilar till gjutningen av de nya slussportarna att ställa till problem. Periodvis kommer 300 lastbilar per dygn att passera och då kommer man tvingas stänga av slussbron för biltrafik tillfälligt.
– Rent logistiskt är det en utmaning att få plats med så många betongbilar på en så liten yta där det är relativt kritiskt för Södertäljeborna att ta sig över. Vi måste definitivt göra en så noggrann plan som möjligt för att påverka Södertäljeborna så lite som möjligt, säger Joar Skott på Sjöfartsverket.
Kommer det bli mer avgaser i centrala Södertälje också?
– Det kommer det säkert innebära. Vi vill ju att våra leverantörer använder så miljövänliga bilar som möjligt, men någon exakt siffra kan jag inte ge.
Se Joar Skott berätta mer om gjutningen, betongstransporterna och avstängningen av Slussgatan i videon ovan.