Foto: SVT

Ärkebiskop från Turkiet besökte Elafskolan

Uppdaterad
Publicerad

Den syrisk ortodoxa ärkebiskopen Saliba Özmen från Turkiet, är på visit i Södertälje. På schemat stod bland annat ett besök på Elafskolan i Södertälje – grundskolan som nu har varit verksam i drygt ett år.

Elafskolan i Södertälje är den första grundskolan i Europa med assyrisk profil. Det är en efterlängtad verksamhet då det i Turkiet, där assyrierna har sitt ursprung, länge var förbjudet att undervisa i minoritetsspråket.

Så när den syrisk ortodoxa ärkebiskopen Saliba Özmen från Saffransklostret i sydöstra Turkiet, nu är i Södertälje, så valde han att besöka den, enligt honom, omtalade Elafskolan.

– Jag är väldigt stolt över skolan, det här är första gången sedan assyrierna kom till Sverige som de har öppnat en egen skola, säger han.

”Häftigt att träffa honom”

Under sitt besök på skolan hade eleverna en frågestund med honom.

– Det var väldigt roligt och häftigt att träffa honom, man fick prata med honom och ställa frågor, säger eleven Maria Minasson.

– Ja, det var intressant. Han frågade vad vi vil bli när vi blir stora och varför vi valt att gå på Elafskolan, flikar klasskamraten Elinore Dulan i.

Sekulär skola med många troende elever

Elafsklans rektor, Helmuth Lavicka, säger att det var stort för skolan att få besök av ärkebiskopen och förklarar varför.

– Det är en högtidlighet och de allra flesta elever som vi har omfattas av den syrisk-ortodoxa tron. Och även om vi är en sekulär, svensk skola, så blir alla glada av att få ett så fint besök, säger han.

Saliba Özmen var nöjd med sitt besök.

– Det var trevligt att träffa eleverna, de talade jättebra assyriska, och det stärkte mig, Jag tar med mig den känslan hem.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer