Konceptet heter NXT och visades upp på konferensen UITP Global public transport summit, på Stockholmsmässan. Tanken är att vara en aktiv del i utvecklandet av ett hållbart transportsystem.
– Vi vill visa upp den, inspirera och få feedback, säger Karin Hallstan, presstalesperson på Scania.
Fordonet är självkörande, åtta meter långt och drivs på batterier med en beräknad räckvidd på 245 kilometer.
Buss på dagen – sopbil på natten
Fordonet består av två drivmoduler, enkelt förklarat fram- och baksidan med tillhörande hjulhus. Dessa ansluts sedan till olika mittendelar, antingen en bussmodul, en distributionsmodul eller en återvinningsmodul.
På så sätt kan fordonet användas som buss under morgon och kväll, leverera varor under dagen och köra sopor på natten.
– Det sparar plats och eftersom den är eldriven så stör den inte folk på natten. Ett nytt sätt att tänka kring flöden i staden, säger Karin Hallstan.
Fordonet är konstruerad för år 2030 och framåt.