Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. Foto: TT/TrafikverketVisa alla (3)
Visa alla (3)

Trafikverket svarade på publikfrågor efter pendeltågsstrul

Publicerad

Efter flera elfel i södra Stockholm som ställt till det för pendlare startar nu Trafikverket en utredning. Så sent som under onsdagen var det elrelaterade fel i två omgångar. Under torsdagen fanns chattade Trafikverket med publiken här på SVT Nyheter Stockholm – se samtliga svaren nedan.

SVT rapporterade · Chatta med Trafikverket om tågförseningar

10.05
Hej och välkomna till chatten med Trafikverket. Chatten startar kl 11.30 men redan nu kan du ställa dina frågor till Trafikverkets presschef Bengt Olsson. SVT Stockholm modererar frågorna och Trafikverket försöker svara på så många frågor som det är möjligt.
11.29
Nu gör Trafikverkets presschef Bengt Olsson sig redo för att svara på era frågor. Ställ dina frågor om förseningar och inställda pendeltåg här.
11.29
Varför kallas allt för signalfel? Det är väl inte signalen det är fel på utan att dom har en signal om att något är fel. Kalla då felet för vad det är! Tex bommar som inte fungerar eöler vad det nu kan vara.
Hej - signalfel är ett samlings namn på ett 20 till 30-tal olika händelser. Innan ett tåg får ok att köra skickas automatiskt en signal ut i spåranläggningen för att kolla om den är OK att rulla ut på. Får vi inte rätt svar tillbaka så slår signalerna bredvid spåret om till rött för lokföraren dvs hen får inte köra. - felsignal till föraren. Orsaken kan vara allt från en glödlampa som slocknat till en växel som ligger fel. Trafikledningen får då " en signal om att ut och kolla upp orsaken innan ni kan köra.."
11.42
Har ni någon strategi för att mer effektivt förmedla förseningar till resenärerna så att man mer effektivt kan planera sin reseväg?
Hej, vi har ett nära samarbete med järnvägsföretagen om just trafikinfo för att ge en chans till ta egna beslut vid ex störningar. Vi på TRV kör all info på stationer och i utrop och här har vi börjat använda oss av uttryck som "tidigast trafikstart och ett klockslag". Jvg-företagen får alla händelser i realtid till sina resp trafikledningar för att förse sina tåg med info då man har fler delar att ta hänsyn till som personal och tågset på rätt ställen för att kunna köra i bestämda avgångar. Jvg företagen har sen olika appar resp pushinfo för att uppdatera sina resenärer.
11.48
Varför fungerar pendeltågen så mycket sämre än tunnelbanan?
Tunnelbanan är mer att jämföra med Arlandaexpress 98-100% punktligt dvs en tågtyp i bestämd hastighet och inga andra får köra där. I Sverige har vi ett politiskt beslut för personresor och godstransporter att kunna använda samma spår. pendel-, region-, fjärr-/snabb- resp godståg går i olika hastigheter. Trillar en del " ur sin kanal" påverkar det flera i synnerhet i storstadsregionerna. Idag ser punktligheten olika ut beroende på tågsystem pendel 92-96%, regiontåg 88-92% fjärrtåg c:a 78%
Senär upplevelsen av punktlighet svår att jämföra då du har T-bana som hela tiden kan köra med någon minuts mellanrum och man oftast inte har hundra kolla på vilket tåg som egentligen kom i tid
11.54
Vad gör ni för att minska spårspring? Som jag förstått det har det ökat rejält i Stockholm de senaste åren och skapar ju väldigt onödiga förseningar eftersom man så klart måste säkerställa att personen är borta från spåret.
Tyvärr den enskilt störst ökande störning i tågtrafiken sen flera år tillbaka. Störst i storstadsområdena men även på vissa andra platser. Oftast får vi stanna tågen tills vi kunnat får in info om att människorna är borta. Det svåraste är att ändra detta beteende är att det inte är någon speciell grupp som vi kan ha dialog med. Idag sätter vi upp rörelsestyrda kameror på bangårdar och på strategiska ställen, testar med s.k. pyramidmattor som är extra svåra att gå på samt stängsling av identifierade genvägsplatser. Nu använder vi oss av mer hållbara stängsel som inte är lätta att klippa upp. Till sist med riktade infokampanjer.
 
12.03
Vad är de vanligaste orsakerna till signalfel?
Det är ett 20 - 30 tal olika orsaker som samlas i uttrycket. Det kan vara att "ställverket som styr signaler/växlar har någon del där den elektriska kontakten störts, växel där växeltungan inte ligger an tillräckligt pga skräp eller t o m små fyrbenta djur som fastnat, ett datachip i ställverket som fått överslag och bränt, elmatningen inte har skett som det varit tänkt.
12.09
I ett års tid har vi som bor i norra Sollentuna blivit bojkottade med att inte få åka all pendeltåg. Kommer det att få ett slut nu? Har förlorat mycket tid och pengar pga av detta och alla förseningar som har varit under det senaste året, det är under all kritik.
Tråkigt att ni upplevt er som bojkottade. Vet att de som styr tågtrafiken hos oss jobbar intensivt för att hålla störningarna nere men när det sker så påverkar det många resenärer. Vi vet att det behövs fler spår norr om Stockholm och det är därför som bl.a. fyrspårsutbyggnaden till Uppsala nu prioriteras. Till detta behövs det även .s.k. fler vändspår vid Upplands Väsby för att kunna har fler alternativ för SL pendeln vid störningar men även för att bättre kunna hantera denna mängden av pendeltåg som SLL vill att vi ska säga OK till i pendelsystemet.
12.15
Hur ser du på tåg som långdistanstransportmedel inför framtiden då det är så få spår relativt till antalet tåg som går och kostnaden att bygga ut dem? Kommer tågen dö ut?
Är ganska övertygad att tåg kommer att finns även i framtiden inte minst för att det ska finnas en möjlighet att nå vidare mot fastlagda klimat- och hållbarhetsmål. Däremot behövs betydligt fler spår att köra på för att möte det ständigt ökande resandet här i Sverige. Annars riskerar vi får för små marginaler att snabbt kunna räta upp fel som blivit. Det var huvudpunkten som vi lyfte i samband med de höghastighetsutredningar vi varit med om att ta fram inför det som stoppats in i del Nationella plan som ligger för 2018 - 2029
12.21

Stort tack för många och bra frågor! Vi har publicerat ett urval av frågor och tackar Bengt Olsson presschef på Trafikverket, för svar.

Vi avslutar nu chatten och önskar er alla en fin eftermiddag.

De senaste dagarna har pendlarna i Stockholms län inte haft det lätt. Under onsdagen blev det stora förseningar och inställda tåg i två olika omgångar på grund av olika fel söder om Stockholm. Även fjärrtågen påverkades.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson svarar på frågor om den senaste tidens pendeltågförseningar.

– Det har varit problem på samma plats i fredags eftermiddag, måndags morse och idag. Det är något som inte är bra med elen vid Årstaberg, exakt vad det är vet inte vi på SL, det är Trafikverkets ansvar, säger Claes Keisu, presskommunikatör på trafikförvaltningen.

Samtliga fel alla dagarna har varit i samma område, vid Årstaberg i södra Stockholm.

Elrelaterade fel

– Det är elrelaterade fel, men de är alla olika, från överslag på återmatningen till att elsäkringarna tagit slut. Vi har tillsatt en utredning alldeles nu, vi vill undersöka vad det här beror på, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör på Trafikverket.

Om alla fel är elfel i samma område, är felen då inte relaterade?

– Felen är så olika till sin natur att man inte kan dra slutsatsen att det är samma problem mer än att de är elrelaterade.

Utredningen beräknas vara klar om cirka en månad.

Pendeltågen söder om Stockholm har haft problematiska dagar. Arkivbild. Foto: TT arkivbild

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer