Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hanna Rodin Borne, landskapsarkitekt på Södertälje kommun, berättar om den invasiva arten parkslide och varför man inte kan bygga där den växer. Foto: SVT

Förskolebygge stoppas av invasiv växt

Uppdaterad
Publicerad
När en ny förskola skulle byggas i Östertälje upptäcktes den invasiva växten parkslide i det tänkta området. Kommunen har därför fått stoppa projektet och tänka om.

Södertälje kommun hade planer på att bygga en ny förskola i Igelsta Gård i Östertälje. Förskolan skulle ersätta de två andra befintliga förskolorna Hästhoven och Tygeln som har börjat bli slitna.

Under detaljplansarbetet upptäcktes däremot den invasiva växtarten parkslide på tomten där bygget skulle påbörjas, vilket tvingade kommunen att stoppa projektet. Ärendet ska studeras igen för att bestämma en ny plats att bygga på.

Vad är parkslide?

Visa

SVT har träffat Hanna Rodin Borne som är landskapsarkitekt på Södertälje kommun. Hon berättar om arten parkslide, som ursprungligen kommer från Östasien.

Parkslide växer obehindrat i Sverige då den inte har några naturliga fiender här. Växten finns mest i södra och mellersta Sverige och inte minst i Södertälje.

Om man har parkslide i sin trädgård uppmanar hon att man tar den till en speciell container för invasiva arter vid Tveta återvinningscentral.

Utöver parsklidens negativa inverkan på svensk natur har den en otvivelaktig fördel för pajälskare; den tjockare delen på växtens stam smakar nämligen rabarber och passar utmärkt som fyllning i rabarberpajen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer