Testpersonen Anna Färm tyckte det var svårt, men spännande att bedöma ljuden. Foto: SVT/TT

Framtidens trafikljud tar form – ”Rymdfarkosten bäst”

Uppdaterad
Publicerad

Eldrivna fordon blir allt vanligare. Men de kan vara trafikfarliga eftersom de inte hörs. I dagarna bjuds allmänheten in till Scanias ljudstudio i Södertälje för att säga sitt om hur framtidens elbilar ska låta.

Det välbekanta ljudet av en traditionell så kallad förbränningsmotor kan snart vara ett minne blott. Politiker talar om en fossilfri bränsleflotta och elbilarna blir allt fler.

Men den nya tidens elburna fordon hörs nästan inte alls vid låga hastigheter, och bland annat Europaparlamentet bedömer att den ökade risken att bli påkörd måste tas på allvar.

Nya elbilar måste ljudsättas

Parlamentet har därför fattat beslut om att alla nya elbilar i EU från och med 2019 måste ha ett pålagt, artificiellt ljud för att höras ordentligt.

I dagarna får allmänheten vara med och säga sitt om olika varianter av potentiella elbilsljud som forskare har tagit fram.

I en specialdesignad studio på Scanias tekniska centrum spelas fem olika ljud upp medan grupper av testpersoner får föra noggranna anteckningar och kryssa för glada eller arga ansikten.

”Ibland hör man inte att elbilen kommer”

Testpersonen Anna Färm tyckte det var svårt, men spännande att bedöma ljuden.

– Ett av ljuden lät lite som något flygande fordon i Star Trek. Ett annat lät lite metalliskt och så fanns det ett som var pulserande och störande, säger Anna Färm.

Vilket var ditt favoritljud?

– Det som lät nästan som en rymdfarkost. Det var bäst.

Har du reflekterat över det här tidigare när du har varit ute och rört dig i trafiken?

– Ja ibland när det kommer en elbil så kan det ju hända att man sätter ner ena foten från trottaren för att man inte hör att bilen kommer, säger Anna Färm.

Genom testerna i Scanias lyssningsstudio hoppas forskarna få en bild av hur de olika ljuden påverkar människan och hennes inställning till elbilar.

Ingen lätt uppgift

– Man kan säga att det finns en konflikt mellan det här kravet på hörbarhet och acceptans. Designar man ett ljud som är tydligt och hörbart så kan det ju bli väldigt irriterande, säger Stefan Lindberg som är ljuddesigner på Interactive Institute Swedish, ICT.

Med hjälp av ljudtesterna vill man utreda om de nya kraven från Europaparlamentet kan innebära en barriär för att elbilar introduceras på bred front och den främsta finansiären är Energimyndigheten. Tanken är att resultaten ska kunna användas av bilproducenter och flera stora aktörer som Scania och Volvo cars deltar i projektet.

Det finns alltså tjutande, pulserande och metalliska ljud, och ett som påminner om en rymdfarkost – vilket är populärast så här långt?

– Vi får återkomma till den frågan när vi har fått fram resultaten av de här testen, säger Stefan Lindberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.