När vårändringsbudgeten presenterades i början av april gick stora summor till klimatförbättrande åtgärder. Något som däremot inte längre fanns med var bidraget för elbåtar, en premie som infördes under en kort period förra våren men som sedan togs bort i Moderaternas och Kristdemokraternas höstbudget.
En av de som förra våren stod bakom att elfordonspremien även skulle gälla båtar var Karolina Skog, ekonomisk-politisk talesperson för Miljöpatiet. Hon ser forfarande ett stort behov av att få fler att välja elbåtar men ser ingen möjlighet till att införa bidraget på nytt nu.
– Det måste vara en metod som inte tynger statskassan, jag har svårt att se att det kommer finnas utrymme under den här mandatperioden, säger hon.
Väljer bort elmotorer i Södertälje
Luckan för att komma undan lite billigare med ett fossilfritt alternativ till fritidsbåten varade bara i några månader förra året. Då var bidraget dessutom kritiserat för att det endast gällde vissa typer av motorer och många som ansökte om bidraget fick avslag.
På Wasa yachts båtvarv i Södertälje märker man av att många tycker att elmotorer är för dyra. Enligt ett prisexempel från branschorganisationen Sweboat kan en elmotor kosta nästa tre gånger så mycket som en vanlig bensinmotor.
– Det är fortfarande de traditionella motorerna med bensin och diesel som är de populära, säger Tommy Planeryd, varvschef på Wasa yachts.
I videoklippet kan du se mer om elfordonspremien för båtar som försvann lika snabbt som det kom.