Nykvarn är en av de tre kommuner i länet som lägger ned sin konsumentrådgivning Foto: SVT/TT

Nykvarn en av tre kommuner i länet som lägger ned sin konsumentrådgivning

Uppdaterad
Publicerad

Antalet kommuner som erbjuder konsumentvägledning har under det senaste året minskat, visar en kartläggning från Konsumentverket. I Stockholms län har tre kommuner lagt ned sin konsumentvägledning. En av dem är Nykvarns kommun.

Till kommunens konsumentrådgivning kan du vända dig om du behöver information om vilka rättigheter eller skyldigheter du har som konsument. Hit kan du även vända dig för att klaga på en vara eller tjänst som du har köpt.

– Vi är en väldigt liten kommun och vi anser inte att behovet är tillräckligt stort för att lägga pengar på att utbilda en ny person för tjänsten, säger Lena Randani, kundcenterchef på Nykvarns kommun

– Vi får inte in så många ärenden om konsumentvägledning. Om man har det så kan man surfa in på vår webb och få hjälp där, säger Lena Randani.

Allt fler konsumentrådgivningar lägger ned

Förutom Nykvarn lägger även Järfälla och Vallentuna kommun ned sina konsumentvägledningar.

En kartläggning från Konsumentverket visar att 219 av landets 290 kommuner erbjuder konsumentvägledning. Det är femton färre än förra året och den lägsta siffran under hela 2000-talet.

Konsumentverket: ”Olyckligt”

En anledning till att konsumentvägledningarna runt om i landets kommuner minskar tror Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket, beror på Konsumentverkets internet- och telefonbaserade rådgivningstjänst ”Hallå Konsument”.

Tanken var att tjänsten enbart skulle vara ett komplement till de kommunala konsumentrådgivningarna. Det finns fortfarande ett behov av att kunna erbjuda fysisk vägledning menar hon.

– Det har blivit färre kommuner som erbjuder konsumentvägledning och det är olyckligt att den målgruppen som behöver hjälp på plats inte kan få det i många kommuner, säger Margareta Lindberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.