Se när Mattias Jansson från Länsstyrelsen visar skadorna som olaglig mc-körning orsakat i Tornbergets naturreservat och berättar om varför så få av dessa miljöbrott klaras upp. Foto: Fredrik Gustavell/SVT

Länsstyrelsen vittnar om stora problem med terrängkörning: ”Här kör folk varje helg”

Uppdaterad
Publicerad

Länsstyrelsen vittnar om utbredd problematik med olaglig terrängkörning i stora delar av Stockholms län. Men trots det visar statistik från Riksenheten för miljöbrott att det inte finns ett enda strafföreläggande för den typen av brott i länet de senaste tio åren.

– Om något ska hända behöver vi i princip veta vem det är och ha ett erkännande för att anmäla, säger Mattias Jansson, handläggare på länsstyrelsen, samtidigt som han visar skador från olovlig mc-körning i Tornbergets naturreservat i Haninge kommun.

Vad är de största problemen med olaglig terrängkörning?

– Det blir ordentligt sönderkört vilket skadar växtligheten. Dessutom stör det både djurliv och friluftsliv.

”Finns ofta missuppfattningar vad som gäller”

Enligt Länsstyrelsen har olaglig terrängkörning förekommit länge i stora delar av Stockholms län i form av framförallt motionskörning med Enduro och nöjeskörning med fyrhjulingar.

– Det kommer säkert fortsätta. Men det är viktigt att uppmärksamma att det är förbjudet, och att vi gör vad vi kan för att få stopp på det. Folk måste bli medvetna vad som gäller. Det finns ju ofta missuppfattningar om att på egen mark, om markägaren har sagt okej eller om det bara är en kraftledningsgata man kör på så är det okej. Men det är det inte, säger Mattias Jansson.

Tyck till: Vad ska man få göra i naturreservat?

Yvonne • Skadegörelsen vem betalar den. Det kanske dom som kör där ska göra.

Lars • Vilken mesig representant för klubben. De kan givetvis stänga av alla som de vet kör olagligt.

Max • Världen har mycket större miljöproblem än lite uppkörd mark...

Vincent • Folk är arga att det inte finns banor att åka på. Men varför ska naturen och miljön ta smällen för det? Det som förstörs får vi aldrig tillbaka.

Helena • Vi skytteintresserade får det också svårare och svårare med banor som läggs ned. Ofta för att folk köper hus intill en skjutbana och sedan klagar på ljudnivån! Som att jag skulle köpa hus bredvid en svinfarm för att sedan klaga på lukten.

Peter • Det är så här det här det blivit i Sverige!
Ingen som helst respekt för lagar rena rama vilda västern .
Jag gör som jag vill och skiter i alla andra.

Klas • Att straffa klubbar eller utesluta de som missköter sig är knappast en lösning, då finns bara det olagliga alternativet kvar. För de som åker kommer knappast välja en ny aktivitet. Stötta klubbarna istället, de som gör att det finns lagliga alternativ.

En du ro • Ordna fler motorbanor och terrängspår - problemet löst

Åke • Jag bor i Riksten gamla F18 i Tullinge inte långt från Lida! Och här runt järnvägen och i gamla grustag på gångvägar och cykelvägar ja i stort sett överallt körs det cross enduro fyrhjulingar. I stort alla dagar i veckan. Mycket sönderkört. Polisen känner till problemet men gör absolut ingenting...

Leif Möller • I ett naturreservat ska man endast få vandra. Alla slag av fordon, såväl cyklar som motorfordon hör inte hemma där.

Terrängkörningslagen

Det är förbjudet att köra med motordrivet fordon i terräng på barmark. Motordrivna fordon är alla slags fordon som drivs med motor till exempel bilar, motorcyklar, fyrhjulingar, mopeder, snöskotrar, traktorer och andra motorredskap. Det gäller även om dessa fordon drivs med el.

All naturmark utanför vägar, till exempel skogsmark, kalfjäll, våtmarker, stränder, hedar, parker, åkrar och ängar räknas som terräng. Det gäller även stigar, vandringsleder, motionsspår och leder eller som skapats i terrängen vid till exempel skogsbruk. Det behövs inga förbudsskyltar för att förbudet mot terrängkörning ska gälla.

Källa: Naturvårdsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.