Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Miljövänlig teknik ratas fortfarande av åkerierna

Transporterna med lastbil fortsätter öka i Sverige. För att få ner utsläppen från fordonen har Scania utvecklat helt fossilfria transporter, men än är det långt kvar innan marknaden är redo.

På Scanias democenter vid Tveta i Södertälje står lastbilarna på rad. Just denna regniga decemberdag är det fullt med besökare på plats från Scania i Storbritannien och Nya Zeeland.  Fordonen som de anställda på Scania runt om i världen tittar på är samtliga näst intill fossilfria. En buss som vi från SVT får ta en tur med är helt eldriven.

El-bussar och etanol-bilar

Den är markant tystare än de SL-bussar som i dag trafikerar länet. Men att lastbilar skulle gå på endast el inom den närmsta framtiden ser inte Nils-Gunnar Vågstedt, chef för utvecklingen av elfordon på Scania, som realistiskt.

– Det kommer att ta tid. Det är en stor investering för samhället och det är stora kostnader i dag för batterier, säger han.

Ej dyrare i dag

Redan i dag lovar Scania sina lastbilskunder att det inte kommer kosta dem mer i det långa loppet att köpa en lastbil som går på fossilfritt drivmedel än en på diesel. Men detta räcker ofta inte för köparen.

– Redan i dag är det ekonomiskt möjligt men det är en stor investering. Det är svårt för företagen att ta investeringen och lita på att det inte kostar mer än andra alternativ, säger Nils-Gunnar Vågstedt

Stora utsläpp från lastbilar

I dag står den tunga lastbilstrafiken för drygt tjugo procent av allt koldioxidutsläpp som släpps ut från transporter i Sverige. För att kraftigt reducera utsläppen från den tunga lastbilstrafiken krävs kanske framförallt en politisk vilja. Åsa Pettersson arbetar som hållbarhetschef på Scania.

– För att våra kunder ska kunna göra investering i en lastbil med till exempel en etanol-motor så måste man naturligtvis veta att det finns etanol till rimliga priser i en överskådlig framtid. Sen har vi på EU-nivån. Där har man en annan syn på fossilfritt bränsle än vad vi har här, säger hon.

Tekniken finns – men ratas

På Scania säger man sig vara redo för en omställning till tillverkningen av mer miljövänlig och fossilfria lastbilar. Men det ser ut att dröja innan åkerierna och politiken tar steget fullt ut.

– Det är ju inte en teknologifråga, det handlar mer om att få ut teknologin i samhället och använda den, säger Nils-Gunnar Vågstedt.

Relaterat

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer.