Hör Magnus ”Mankan” Österberg från motorklubben AMF Södertälje berätta om varför det körs så mycket olaglig terrängkörning i länet. Foto: Fredrik Gustavell/SVT

Motorklubben om olagliga terrängkörningen: ”Sådant som ger oss dåligt rykte”

Uppdaterad
Publicerad

Motorklubben AMF Södertälje medger att enduroträning utgör en stor del av den olovliga körningen i terräng i länet. Men menar samtidigt att en stor del av problematiken skulle försvinna om klubbarna bara fick bättre förutsättningar. – Får vi bra områden att köra i så kommer vi få bort en stor del, säger Magnus ”Mankan” Österberg, som är styrelsemedlem i AMF Södertälje.

Motorklubben AMF Södertälje, som håller till vid Tuvängens motorområde utanför Södertälje, har i dagsläget ett mindre endurospår på cirka fyra kiilometer. Något som inte är tillräckligt enligt Österberg.

– Helt stopp kommer vi nog aldrig få, tyvärr. Men vi skulle få ner det väldigt mycket om vi får bra områden med alternativa banor, då kommer det bara vara det riktiga buset kvar.

”Individuellt ansvar”

Motorklubben menar att man trots förutsättningarna gör vad man kan för att se till att det körs på rätt ställen.

– Vi informerar våra medlemmar att det är här vi kör. Våra banor är markerade med pilar där man får åka, sedan är det svårt för oss att göra något om enskilda inte följer markeringarna, det är ett individuellt ansvar, säger Österberg som samtidigt poängterar att de som inte följer reglerna ställer till det för klubben.

– Det är sådana som kör i naturreservat och nere på stan som ger oss dåligt rykte. Det är klart att vi vet att det körs på andra ställen, men det enda vi kan göra är att säga kom till oss och kör på vår mark i stället.

Tyck till: Vad ska man få göra i naturreservat?

Yvonne • Skadegörelsen vem betalar den. Det kanske dom som kör där ska göra.

Lars • Vilken mesig representant för klubben. De kan givetvis stänga av alla som de vet kör olagligt.

Max • Världen har mycket större miljöproblem än lite uppkörd mark...

Vincent • Folk är arga att det inte finns banor att åka på. Men varför ska naturen och miljön ta smällen för det? Det som förstörs får vi aldrig tillbaka.

Helena • Vi skytteintresserade får det också svårare och svårare med banor som läggs ned. Ofta för att folk köper hus intill en skjutbana och sedan klagar på ljudnivån! Som att jag skulle köpa hus bredvid en svinfarm för att sedan klaga på lukten.

Peter • Det är så här det här det blivit i Sverige!
Ingen som helst respekt för lagar rena rama vilda västern .
Jag gör som jag vill och skiter i alla andra.

Klas • Att straffa klubbar eller utesluta de som missköter sig är knappast en lösning, då finns bara det olagliga alternativet kvar. För de som åker kommer knappast välja en ny aktivitet. Stötta klubbarna istället, de som gör att det finns lagliga alternativ.

En du ro • Ordna fler motorbanor och terrängspår - problemet löst

Åke • Jag bor i Riksten gamla F18 i Tullinge inte långt från Lida! Och här runt järnvägen och i gamla grustag på gångvägar och cykelvägar ja i stort sett överallt körs det cross enduro fyrhjulingar. I stort alla dagar i veckan. Mycket sönderkört. Polisen känner till problemet men gör absolut ingenting...

Leif Möller • I ett naturreservat ska man endast få vandra. Alla slag av fordon, såväl cyklar som motorfordon hör inte hemma där.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.