Sträckan mellan Landsort och Södertälje är en av landets mest olycksdrabbade farleder. Foto: SVT

Nu kan alla tycka till om nya farleden

Uppdaterad
Publicerad

Planeringen av den nya farleden mellan Södertälje och Landsort fortsätter och nu har alla chansen att lämna sina synpunkter på hur vattenmiljön kommer att påverkas av bygget.

Om några år planerar Södertälje hamn att ta emot fartyg som är 220 meter långa och elva meter djupa. Men för att möta framtidens behov måste farleden mellan Landsort utanför Nynäshamn och Södertälje byggas om.

– Den nuvarande farleden uppfyller inte de internationella rekommendationer som finns för hur en farled ska se ut. Nu kommer säkerheten för sjötrafiken att öka i ett område, där det inträffar fler olyckor än på andra platser i Sverige. Dessutom blir det möjligt att frakta mer gods sjövägen än idag och det innebär en miljövinst, Johan Wahlström, projektledare för Landsortsfarleden på Sjöfartsverket.

Alla får tycka till

Fram till den 7 november kan allmänheten lämna in synpunkter på hur vattenmiljön kommer att påverkas när en ny farled byggs mellan Södertälje och Landsort utanför Nynäshamn.

– Vi måste sammanställa och bemöta de synpunkter som kommer in och ibland också utreda dem vidare för att hitta lösningar. Därefter är det upp till mark- och miljödomstolen att via en dom meddela om vi får börja bygga den nya farleden eller inte, säger Johan Wahlström.

Snabbt bygge

Landsorts fyr byggdes 1670 -talet och är Sveriges äldsta bevarade fyr. År 2020 planerar Sjöfartsverket att starta bygget av den nya farleden med 16 nya fyrar. Foto: TT arkivbild

Den 24 oktober hålls även ett öppet möte i Södertälje kommunhus där mer detaljer presenteras. Sjöfartsverket kommer bland annat att muddra och spränga i området. Dessutom ska 16 nya fyrar anläggas.

– Vi kommer att presentera processen kring miljökonsekvensbeskrivningen. Dessutom kommer det att finnas experter på plats som kan svara på allmänhetens frågor när det gäller till exempel erosion, hur djurlivet i vattnet kan komma att påverkas och anläggningbuller, säger Johan Wahlström.

Målet är att den nya farleden ska börja byggas hösten 2020 och stå klar ett halvår senare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.