Paula Von Wachenfeldt, docent i modevetenskap berättar till SVT om hur våra konsumtions vanor har förändrats under coronapandemin. Foto: Maja Flygt/SVT

Nya modetendenser under pandemin: ”Munskydd är en trend”

Uppdaterad
Publicerad

Vi har shoppat mindre under coronapandemin, samtidigt som vi har valt att köpa andra sorter plagg än tidigare. Det berättar Paula Von Wachenfeldt, docent i modevetenskap, om.

Coronapandemin har påverkat det mesta i vårt samhälle, inte minst våra konsumtionsvanor. Enligt en undersökning som gjordes i somras av Novus, på uppdrag av Tradera, har 44 procent av stockholmarna dragit ner på sina inköp av vardagskläder under pandemin. Undersökningen gjordes på personer mellan 18 och 79 år. 

Paula Von Wachenfeldt menar att vi har bytt fokus från vardagskläder, arbetskläder och finkläder till myskläder, då vi spenderar mer tid hemma. Även nya trender har uppstått under den perioden.

– Munskydd har blivit en trend eftersom det finns tvång på det utomlands och då vill man ändra utseendet på det, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.