Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Greta Schibbye är en av rösterna du möts av när du ringer 1177. Här hör du henne berätta om hur det varit att jobba under coronapandemin. Foto: Janerik Henrsson/TT/Aida Arslanovic/SVT

Rekordlånga telefonköer till 1177 under andra vågen

Uppdaterad
Publicerad

Telefonerna i region Stockholm går varma till 1177 Vårdguiden som en följd av andra vågen av coronaviruset. I november blev snittväntetiden för att komma fram till en sjuksköterska rekordhög för år 2020.

Det har dessutom blivit svårare att motivera personer att söka vård, menar Greta Schibbye, sjuksköterska på Medhelp som svarar på frågor hos 1177 Vårdguiden.

Hör henne berätta om detta i klippet.

Väntetiderna

Den som ringde in till 1177 i november 2019 fick i snitt vänta två minuter och 31 sekunder i kö. Under 2020 låg snittväntetiden under samma period på 15 minuter och 56 sekunder, vilket till största del beror på att många ringer av oro kring coronaviruset.

I början av pandemin, i mars månad, märktes det också att fler ringde, menar Greta Schibbye.

Region Stockholm ligger under snittet jämfört med resten av landet. Foto: SVT

Jämför man väntetiderna i Region Stockholm med resten av Sverige ligger de under snittet. En stor anledning till att man ändå lyckas besvara samtalen i god tid är för att man tagit in extra personal, menar Medhelp.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronaviruset i Södertälje

Mer i ämnet