Svante Axelsson, Nationell samordnare för fossilfritt Sverige Foto: SVT

Nationella samordnaren: ”Inte lastbilstillverkarna som är problemet”

Publicerad

Scania och Volvo har tekniken, men det krävs politiska förändringar för att göra lastbilsbranschen fossilfri, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för fossilfritt Sverige, i en debattartikel i Dagens Industri.

Trots att utvecklingen gällande koldioxidutsläpp från lastbilsbranschen går åt rätt håll så finns det fortfarande mycket som måste göras, menar Svante Axelsson, nationell samordnare för fossilfritt Sverige, i en debattartikel i Dagens Industri. Han framhåller att företagen Volvo och Scania redan har bra tekniska lösningar för att få bukt på utsläppen, men han efterlyser politiska förändringar.

Lastbilsbonus och ekoskatt

En av förändringarna som föreslås är att införa en lastbilsbonus, som innebär en ökad avdragsrätt som gynnar nya och mer miljövänliga lastbilar. Utöver bonusen föreslår han även att man bör byta ut lastbilarnas fordonskatt mot en differentierad ekoskatt. Att slopa fordonskatten till en ny typ av ekoskatt skulle ta hänsyn till hela Sverige, och variera för olika typer av lastbilar, vägtyper och regioner.

Han tycker även att man bör förändra vägarna för att kunna minska utsläppen. Bland annat genom att utveckla antalet elvägar och att koppla samman vägar som är godkända för 74 ton lastbilar med järnvägsstationer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.