Scania: Produktionen ska ned 20 procent

Uppdaterad
Publicerad

Konjunkturen slår hårt mot efterfrågan på Scanias lastbilar och bussar. Bolaget planerar nu att göra sig av med hundratals visstidsanställda och konsulter och dra ned produktionen med cirka 20 procent.

– Vi gör ett bra kvartal och företaget går starkt just nu. Men vi ser ju orosmoln på himlen när vi tittar fram mot 2020. Det ser vi också i vår orderingång, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Orderingången under årets första nio månader sjönk 8 procent. Under tredje kvartalet var nedgången 11 procent.

– Det visar att inbromsningen accelererar, säger Henriksson.

Efterfrågan faller

Han räknar med att efterfrågan i Europa faller med 10–20 procent 2019. Även andra marknader, som Kina, Ryssland, Mellanöstern och Latinamerika, ser dystra ut. Det enda undantaget är Brasilien där Scaniachefen hoppas att marknaden ska vara stabil eller växa något.

Upp till 1 300 personer som togs in extra under två års tid för att hantera Scanias nya lastbilsmodell har redan lämnat organisationen. Och i produktionsapparaten letar man nu efter andra möjligheter att dra ned på personalstyrkan utan att förlora kompetens.

Henriksson räknar med att 500–800 visstidsanställda inom produktionen kommer att få gå i nedskärningarna. Därtill kommer ett ännu okänt antal konsulter inom tjänstemannaorganisationen, vars kontrakt inte kommer att förlängas.

– Vi får gå ned i produktionstakt och sänka den så att den möter efterfrågan. Vi bygger ju bara lastbilar som vi har fått beställningar på, vi bygger inte på spekulation.

Produktionsvolymen sänktes redan i somras och ska ned ett snäpp till i november. Siktet är inställt på att få ned volymen med uppåt 20 procent. Fokus ställs in på image och kundnöjdhet efter en period av stor efterfrågan som för Scania har präglats av att lastbilstillverkarens marknadsandel ökat till 19 procent i Europa.

– Den marknadsandel vi har nu är historiskt sett extremt hög och ska vi försvara vår prisposition så kommer vi att tappa lite grann där, säger Henriksson.

Kan förlänga julledighet

För kvarvarande Scaniapersonal väntar samtidigt vad som kallas en ombalansering, där man ser över produktionstakt och skift som kan slopas ute på verkstäderna där det tillverkas hytter eller motorer.

– Vi ombalanserar hela bolaget till en lägre intäkt och en lägre intjäningsförmåga, men ser till att vi behåller styrkan när det gäller lönsamhet så att vi kan behålla kompetens och vår framskjutna position när det gäller både produkter och tjänster.

Scania har också ett system med tidsbanker för de anställda, som gör att de kan dra ned på produktionen i kärva tider utan att göra sig av med folk.

– Det gör till exempel att man kan förlänga julledigheten, om det funkar. Det är nog ofta uppskattat av medarbetarna också.

Under den djupa nedgången 2008–2009 gick Scania ned på fyradagarsvecka för produktionsanställda, för att kunna behålla kompetens.

”Vi omprövar vår portfölj”

Scanias egna program för investeringar i forskning och utveckling påverkas också av nedgången, enligt Henriksson.

– Vi omprövar vår portfölj av nya produkter och nya tjänster och justerar vår ambitionsnivå.

Han tillägger att detta kommer att göras samtidigt som Scania driver på programmen för elektrifiering och självkörande fordon och lever upp till sina åtaganden vad gäller utveckling av teknikplattformar gentemot andra bolag inom Traton-gruppen.

– Det blir en svår avvägning, att se till att vi kan svara men ändå se till att vi kan behålla vårt teknikledarskap.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.