Tvist efter inställt bröllop – par nekas återbetalning

Uppdaterad
Publicerad

Ett inställt bröllopsfirande på Larssons lada har resulterat i en ekonomisk tvist. Arrangören vill inte betala tillbaka handpenningen till det äkta paret. Trots att Allmänna reklamationsnämnden beslutat att större delen av handpenningen ska betalas tillbaka, så står arrangören på sig.

– Kontraktet gäller. Vi har behövt tacka nej till andra uppdrag och därför gått med förlust, säger Malin Sydne, som driver Larssons Lada.

I somras skulle ett par från Rönninge, som vill förbli anonyma, ha förklarats man och hustru och haft sin bröllopsfest i Nykvarn. De påkostade festligheterna hade bokats i god tid och handpenningen betalats in. Sedan kom pandemin och paret tvingades ställa in – men handpenningen har Larssons Lada fortfarande inte återbetalat.

Kommer inte betala tillbaka handpenningen

Efter anmälan har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, beslutat i ärendet. Enligt nämnden har bolaget rätt till 2 500 kronor, av den totala handpenningen på 12 500 kronor, som ersättning för utfört planeringsarbete. Ägarna till Larssons lada ska därmed återbetala 10 000 kronor till paret. Enligt beslutet har Larssons lada inte heller rätt till ersättning för eventuell förlust.

ARN skriver i sitt beslut att råden från Folkhälsomyndigheten varit avgörande i frågan om återbetalning: ”De allmänna råden måste anses utgöra en sådan omständighet som enligt 42 § konsumenttjänstlagen ligger utanför konsumentens kontroll och som har förfelat syftet med bröllopsfesten. Larssons lada AB har därför inte rätt till ersättning för några förluster”.

Har varit ”snälla”

Malin och Lars-Peter Sydne, som driver Larssons Lada AB, tycker dock att beslutet är fel och kommer inte att betala tillbaka några pengar. I ett mail till SVT Nyheter skriver de: ”Vi känner oss givetvis besvikna över att både bli anmälda av paret då vi varit tillmötesgående och upplever att vi haft en bra kontakt och dialog, samt att vi även varit ”snälla” och frångått att fakturera kunden fullt pga sen avbokning”.

”Det känns väldigt oseriöst”

När SVT Nyheter når mannen som gjort anmälan berättar han att han inte har haft kontakt med någon från Larssons lada sedan beslutet fattades. När han får höra att Larsson lada trots beslutet inte kommer betala tillbaka pengarna tycker han att det känns oseriöst.

– Jag tycker att det känns väldigt oseriöst av ett företag att resonera så. ARN har beaktat och resonerat kring alla aspekter i det här när de tagit sitt beslut, även att vi fick möjlighet att boka om. Folkhälsomyndigheten försöker stoppa smittan samtidigt som företag pressar på kunder i motsatt riktning, det känns märkligt, säger mannen per telefon.

28 bröllopsbokningar mitt i pandemin

Malin Sydne berättar att de under året haft 28 bröllopsbokningar som trots restriktioner antingen har genomförts eller ska genomföras vid ett senare tillfälle. Ett arbete som inte alltid varit enkelt för varken kund eller arrangör, men som enligt henne ändå resulterat i att båda parter blivit nöjda.

– Vi har tvingats vara väldigt flexibla, vilket vi såklart också varit. Det är jättetråkigt att vi inte kommit överens med den här kunden, men det är en kund av alla. Den kunden är såklart fortfarande välkommen att boka om sin fest till ett senare tillfälle, säger Malin Sydne.

Enligt anmälaren är det fortfarande oklart hur eller när paret ska kunna genomföra bröllopsfesten.

– Vi erbjöds att flytta festen till ett senare datum men då skulle det vara på en vardag, och det fungerar inte för oss. Dessutom skulle det bli dyrare. Nu får vi se hur det blir, coronan har ju fortfarande inte lagt sig så jag vet inte när vi ska kunna genomföra det här, säger mannen.

Beslut från ARN går inte att överklaga och om de blivande makarna vill ta ärendet vidare kommer eventuell rättslig prövning att ske i tingsrätten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.