Motor är ett av de stora områdena där fall anmäls till ARN. Foto: TT

ARN går allt oftare på kundens linje

Uppdaterad
Publicerad

Förra året gjordes drygt 12000 anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden. I 40 procent av fallen fick konsumenten rätt – en ökning jämfört med tidigare. Resor är den kategori som toppar anmälningarna.

Statistik från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, visar att antalet anmälningar ökade 2015 jämfört med året innan. Andelen konsumenter som får rätt ökar också.

Ellen Lång från Eskilstuna tillhör den växande skara som ARN beslutat till fördel för. Förra året handlade det om 40 procent, året innan om 35 procent.

Allt fler följer besluten

Men det finns ännu mer som talar till konsumenternas fördel. Det är även så att allt fler företag följer besluten i ARN. Förra året handlade det om 81 procent av berörda företag, jämfört med 77 procent året innan.

– Följsamheten ökade på tre av de områden där vi får in flest anmälningar: Bostad, resor och elektronik, samtidigt som den ligger konstant på två av våra andra stora områden: allmänna och motor. Det är glädjande att se, säger Britta Ahnmé Kågerman som är ordförande och chef på ARN i ett pressmeddelande.

Klagotoppen 2015 (antalet anmälningar)

Visa

1. Resor, 2234

2. Motor, 2112

3. Elektronik, 2083

4. Allmänna, 1795

5. Bostad, 1486

6. Försäkring, 801

7. Möbler, 441

8. Bank, 412

9. Textil, 273

10. Sko, 162

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer