Eskilstuna kommuns tillsyn visar på allvarliga brister hos Attendos hemtjänst. Foto: Arkivbild

Allvarliga brister inom Attendos hemtjänst i Eskilstuna

Uppdaterad
Publicerad

Personal på Attendos hemtjänst i Eskilstuna saknade kunskap om avvikelserapportering. Det saknades också planer för hur hjälpen till brukarna ska utföras, det visade kommunens fördjupade tillsyn. Nu har Attendo låtit sin personal gå en utbildning.

Eskilstuna kommun har funnit allvarliga brister inom Attendos hemtjänst i Eskilstuna – brister som P4 Sörmland var först med att rapportera om.

– Det finns brister vad gäller avvikelser. Personalen behöver ha bättre kunskaper om vad en avvikelse är och hur man registrerar en avvikelse, säger Johan Lindström, chef för vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun efter den fördjupade tillsynen.

En avvikelse är en negativ händelse i verksamheten som kunnat innebära skada för brukaren, till exempel brister i läkemedelshantering.

Tillsynen visar också att det gjorts för få genomförandeplaner – de planer som upprättas tillsammans med brukaren och som anger hur hjälpen ska utföras.

Klagomål från personalen

Kommunen gör löpande tillsyn av alla hemtjänstverksamheter, men man beslutade om den fördjupade tillsynen efter klagomål från personal inom Attendo.

– Man upplevde att man inte fick den tid man behövde för att göra olika insatser, så man fick ställa in många besök, berättar Johan Lindström, som ser allvarligt på bristerna.

– Varje avvikelse är allvarlig i sig, inte så att det är livshotande, men sammantaget ger det en allvarlig bild. Ett flertal avvikelser tyder på en verksamhet i obalans, säger han.

Senast den 26 oktober måste Attendo redovisa en plan för hur man tänker åtgärda bristerna.

Personalen har nu fått utbildning

Attendo har tre olika hemtjänstområden i Eskilstuna, men inom ett av dessa har man inte funnit några brister.

Tillsynen har också visat på förtjänster i verksamheten.

– De har bra personalkontinuitet, så att brukarna inte behöver träffa för många olika personer, säger Johan Lindström.

Attendos presschef Makan Afshinnejad berättar att företaget redan agerat för att åtgärda bristerna.

– Alla våra medarbetare har gått en utbildning i avvikelsehantering, det skedde nästan direkt efter vårt möte med kommunen.

Han beskriver företagets relation med Eskilstuna kommun som god och att dialogen kring verksamhetsuppföljning fortsätter, men att det tar tid att förankra nya rutiner hos personalen när man tar över en verksamhet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.