Foto: SVT

83-årige Anders lurades att byta telefonbolag

Uppdaterad
Publicerad

En dag ringde det från telefonbolaget Ringia som ville sälja ett abonnemang. Försäljaren sade att enda möjligheten för att ha telefon i framtiden var att byta bolag.

Efter ett tag hävdade företaget att Anders hade ingått ett avtal om att byta till Ringia. Det kände Anders inte alls igen. Försäljaren hade också sagt till Anders att Telia skulle försvinna som leverantör, och att enda sättet att fortsätta ha telefon var att byta bolag. Det var en helt felaktig uppgift.

Efter mycket bråk kunde Anders byta tillbaka till Telia igen, men Ringia tog betalt för det dygn då han enligt bolaget varit kund hos Ringia.

Läs mer om SVT:s granskning av försäljares metoder. Östnytt har utan framgång sökt Ringias representanter för en kommentar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet