Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Anna Werner, vd för Svensk solenergi, reagera på antalet anmälningar till ARN. Foto: TT, Jann Lipka

Anmälningsboom till ARN – kunder klagar på solcellsföretag

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler anmälningar kommer in till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, som rör solceller. Förra året inkom 180 ärenden – en ökning jämfört med 2021.

Det går inte att säga exakt hur mycket anmälningarna ökat de senaste åren eftersom solcellsärendena fick en egen kod hos ARN först sommaren 2021. Men att det skedde en ökning mellan åren 2021 och 2022 är tveklöst.

Mellan 1 juli och 20 december 2021 gjordes 15 anmälningar. Under samma tidsperiod 2022 inkom 134 stycken.

En naturlig ökning

Anna Werner, vd för branschföreningen Svensk solenergi, tycker att det är tråkigt att solcellsärendena till ARN ökat. Hon förklarar att det inte är konstigt med tanke på att branschen växer så pass snabbt.

Enligt Anna Werner utfördes 26 000 solcellsinstallationer under år 2021 och 46 000 under år 2022.

– Det är naturligt att antalet ärenden hos ARN ökar, men det ökar för fort, säger hon.

180 ärenden 2022

SVT har begärt ut och gått igenom majoriteten av anmälningarna som inkom under 2022.

Konsumenterna har olika klagomål men många klagar på dröjsmål, att det tagit för lång tid att få solcellerna installerade eller väntan på nödvändiga komponenter för att kunna använda anläggningen.

Trasiga anläggningar

Ett par av anmälningarna handlar om det SVT Nyheter Sörmland rapporterade om i höstas, att det tar tid att få solpanelerna anslutna till elnätet.

Av de 180 anmälningarna står Eskilstunabon Mikael Magnusson bakom en. Hans ärende handlar om att han inte får ut de kilowattimmar som han upplever att företaget lovat. Det finns andra konsumenter som anmält om samma sak.

Andra konsumenter rapporterar om exempelvis trasiga anläggningar och utrustning samt skador på taket efter installation.

I klippet hör du Svensk solenergis vd Anna Werner berätta vad några av anmälningarna som handlar om dröjsmål kan bero på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.