Olyckan skedde i slutet på september när SJ-tåget kolliderade med ett stridsfordon som körde över tågrälsen mellan Lästringe och Vagnhärad. Lokföraren och fyra svenska soldater skadades.
– Det är väldigt tragiskt, säger Bengt Olsson, presschef trafikverket.
Inga signalfel
Enligt trafikverkets rapport var det varken fel på signal eller spåranläggningen när olyckan inträffade.
Signalen består av en lampa som lyser när det är okej att köra över och är släckt när tåget kommer. Bredvid lampan fanns även en skylt som förtydligade signalens betydelse.
Trots det körde pansarfordonet över spåret när lampan var släckt.
– Sen hade man heller inte fått ett okej från övningsledningen att köra på den här typen av väg, säger Bengt Olsson presschef Trafikverket.
Ologisk signal
Enligt trafikverkets egna rapport har signalen flera brister vilket tidigare har lett till olyckor på andra platser. Den ingår heller inte i körkortsteorin.
– Men det fanns också en instruktion bredvid järnvägsövergången vad man skulle titta på eller agera efter.
Ligger på Försvarsmakten
Enligt Trafikverket skulle även Försvarsmakten tillhandahålla personer som skulle fungera som trafikvarnare vid passager som den där olyckan skedde.
– Det hade man inte.