Det var en lördagseftermiddag i januari 2019 som kvinnan fick sina tänder utslagna genom en olyckshändelse. Hon ringde 1177 Vårdguiden för att be om hjälp och fick rådet att lägga tänderna i ett glas mjölk och kontakta en tandläkare nästa dag.
Hon lydde, men en stund senare ringde hon 1177 igen eftersom hon hört att det är bråttom att sätta tillbaka utslagna tänder. Den här gången hänvisades hon till en jourtandläkare som hade stängt för dagen.
För lång tid hade gått
Nu vände sig kvinnan på eget initiativ till akuten på Mälarsjukhuset. Där nekades hon vård med motiveringen att de inte tar emot personer med tandproblem.
Hon stod på sig och fick till slut ändå träffa en läkare som kontaktade ett annat sjukhus. Men då blev svaret att det gått för lång tid och att tänderna inte skulle gå att rädda.
På söndagen försökte kvinnan få en tid hos en jourklinik i sitt hemlän Östergötland för att träffa en tandläkare, men uppmanades återigen att vänta till måndagen. Då kunde hon, två dagar efter olyckan, till slut få vård.
Kunde ha funnits andra skador
Nu har Folktandvården i Region Östergötland anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Enligt anmälaren var det inte säkert att tänderna hade kunnat räddas även om kvinnan hade fått hjälp direkt när hon ringde 1177 i Eskilstuna, men att det i alla fall fanns en chans. Dessutom hade det kunnat finnas andra skador i munnen som behövde ses över direkt.
Anmälaren vill att både 1177 i Sörmland och jourkliniken i Östergötland utreds för att de inte gav rätt råd och vård i rätt tid.