Modellen skolan arbetar med kallas MVP, mentorer i våldsprevention. I en lektionsserie i fjorton delar utbildas eleverna inom våld, genus och åskådarperspektiv.
– Dels jobbar vi med en helhetsyn på skolan, hur vi ser på på könsord och skojbråk. Dessutom handleder vi lärare eleverna i små diskussionsgrupper. Där diskuteras hur eleverna själva definierar våld, machokultur och negativa normer som finns i deras vardag, säger läraren Emil Björklund.
Skolan tar tydligt avstånd mot alla former av ”skojbråk”.
– Det aldrig okej och ska alltid motverkas. Våld och kränkningar ska aldrig normaliseras, säger skolans rektor Martell Eriksson.
”Machokultur kan påverka skolresultat”
Läraren Emil Björklund säger att det finns en bild som säger att en man ska vara stark och alltid klara sig själv och att det kan påverka skolresultaten.
– Det kan resultera i att killarna inte vill be om hjälp, säger han.
Om det normbrytande arbetet lett till bättre skolresultat bland pojkarna är svårt att säga i nuläget.
– Det är svårt att veta något om orsak och verkan. Det vi faktiskt sett sedan vi började prata om de här sakerna aktivt är att vi har resultat över kommungenomsnitt på gymnasieenkäten gällande trygghet, trivsel och studiero på skolan. Pojkarnas resultat går i positiv riktning även om det är marginella förändringar, säger Martell Eriksson.