Patienten hade opererat bort en njure på kirurgkliniken i Nyköping på grund av en tumör förra året. Det visade sig att cancern hade spridit sig.
Skulle ge besked
En läkare berättar för IVO, Inspektionen för vård och omsorg, att man vid en specialistkonferens kommit fram till att patienten kunde ha nytta av cellgiftsbehandling och att telefonbesked om det skulle ges.
LÄS MER: Mälarsjukhuset missade Marias återfall i bröstcancer
Men beskedet dröjde. Patientens tillstånd försämrades och hen fick komma till onkologen i Eskilstuna, men var då i för dåligt skick för att behandlas.
Bara en läkare
Enligt läkaren som yttrat sig till IVO berodde fördröjning på ”stora kapacitetsproblem” inom urologi, med bara en urolog i tjänst på kliniken. Läkaren säger också att den dåvarande verksamhetschefen informerades flera gånger om allvaret, men dröjde med att vidta åtgärder.
LÄS MER: Uppmanades lära sig leva med magbesvär – dog i cancer
Nuvarande verksamhetschef skriver till IVO att ”långa väntetider hos patienter med livshotande cancersjukdom är fullständigt oacceptabla”. Han uppger också att det har högsta prioritet att förstärka bemanningen och bygga upp en högkvalitativ enhet.
LÄS MER: Cancer missades – på grund av strul med remiss
IVO: Brister ligger bakom
IVO konstaterar att det är brister i verksamheten som lett till fördröjd information och behandling och påminner om att det är vårdgivarens ansvar att se till att verksamheten fungerar.
Man noterar också att nuvarande chef ser allvarligt på händelsen och prioriterar förstärkt bemanning.