Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Var femte bilist som hade dåligt mönsterdjup i 2015 års däckrazzia hade ingen aning om att de körde med däck med undermåligt mönsterdjup. De trodde istället att de hade bra eller tillfredsställande mönsterdjup enligt NTF:s undersökning. Visa alla (2)
Visa alla (2)

Många har dåliga däck inför hösten

I veckan var det däckrazzia på väg 52 i Nyköping. Polisen utförde däckkontroller av personbilar tillsammans med trafiksäkerhetsföreningen NTF. – Många har ingen koll på sina däck, säger Lars Nordqvist på NTF.

Många bilister tros köra med alltför dåliga däck efter sommaren, trots att det är extra viktigt att hålla koll däcken nu när hösten närmar sig. De som har slitna sommardäck uppges vänta med att byta däck till våren för att slippa byta innan vintern kommer.

– Det är en oklok tanke för det är nu bra däck behövs. Det kommer mycket vatten, det regnar och blir frosthalka på morgonen.

Farligt med slitna sommardäck

– Om det då är sista säsongen på sommardäcken och de är slitna får de väldigt dåligt fäste, säger Lars Nordqvist på NTF.

Han menar att det vore klokare att byta innan höstvädret kommer på allvar och att det är värt att göra sig besväret med ett extra däckbyte innan vinterdäcken ska på.                                                                                                                 

– På varje däck är det bara en yta stor som en handflata som har kontakt med marken. Om den ytan då är sliten och det dessutom är dåligt lufttryck blir det betydligt lättare att få vattenplaning.

Vid vattenplaning åker däcket ovanpå vattenytan och det är helt omöjligt att styra bilen.

– Det är nästan värre än halka, säger Lars Nordqvist.

Nyköpingsbilisterna övervägande bra

Under däckrazziorna samarbetar polisen med NTF och lokala gummihandlare som kontrollerar mönsterdjup och lufttryck.

– Det har varit övervägande bra. Vi har anmärkt på en bil och gummikillarna på två tror jag, säger bilinspektör Nils-Erik Duseng.

Han har jobbat inom polisen i 20 år och sett flera skräckexempel.

– Ibland finns det knapp något gummi kvar på däcket och sedan har de barn med i bilen samtidigt. Då tänker man inte särskilt långt, säger han till SVT Nyheter Sörmland.

Få har koll på sina däck

Enligt finsk statistik kan dåliga däck vara en bidragande orsak till så mycket som var sjunde dödsolycka. Förra årets däckrazzia visade att nästan var tionde bilförare inte hade koll på lufttrycket i bildäcken. Lufttrycket i däcket har stora betydelse inte bara för säkerhetens skull.

– Det är mycket ekonomi i lufttrycket. Vid lågt lufttryck drar bilen mer bränsle och det kan bli stora pengar till slut, säger Lars Nordqvist på NTF.

Dåligt mönsterdjup kan kosta

Nästan fem procent av bilisterna hade olagligt mönsterdjup vid däckrazziorna i Sörmland i fjol.

Mönsterdjupet ska vara minst 1,6 millimeter på det mest slitna stället. Är däcket för slitet kan bilisten får böter.

– Böterna ligger på 1.000 kronor oavsett antal däck. Är det på flera däck kan bilägaren tvingas visa upp på en verkstad att däcken har bytts ut, annars blir det körförbud, säger Nils-Erik Duseng.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer