Hör läraren Mathias Ledung om erfarenheterna med distansundervisningen. Foto: SVT

Läraren: Inte så stort kunskapstapp som befarat

Publicerad

När distansundervisningen började på Gökstensskolan i Torshälla i början av vårterminen hade lärarkåren bara testat de digitala verktygen någon enstaka gång under höstterminen.

– När vi startade det här var allt nytt, både för elever och lärare. Sedan har vi vuxit in i det, säger språkläraren Mathias Ledung.

Gökstensskolan har haft hybridundervisning under vårterminen, där en årskurs har varit på skolan och två har jobbat hemma enligt ett roterade schema.

– Från början trodde jag att undervisningen skulle bli lidande och att vi skulle få ett stort kunskapstapp. Nu tror jag vi har ett visst tapp, men inte så stort som jag trodde, säger Mathias Ledung.

Coronaviruset i Sörmland

Eget ansvar för eleverna

Distansundervisningen ställer andra krav på eleverna än det gör att vara i skolan. Det krävs ett större eget ansvar, och att man själv kopplar upp sig och är delaktig.

– Till viss del kan det vara för tufft får årskurs sju, som inte riktigt hann komma in i högstadievärlden innan distansundervisningen började. Årskurs nio däremot var nog mer mogna för det här. De hade ett driv och visste vad de ville inför gymnasiet, säger Mathias Ledung.

– De elever som har haft det väldigt tufft tycker jag vi har fångat upp och de har fått vara på skolan, fortsätter han.

I klippet funderar Mathias Ledung på vad man kunde gjort annorlunda när det gäller distansundervisningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Sörmland

Mer i ämnet