– Hur länge kan man jobba med en bild och fortfarande säga att det är ett foto, frågar sig Ulf Rehnholm.
Just nu arbetar han med att utveckla sin nyckelutställning från Liljevalchs. Porträtten på asylsökande från den utställningen blandas med porträtt på Ulf själv. Med digital 3D-teknik bygger han sedan en mask av de olika delarna.
– Det handlar mycket om identitet, vem är jag och hur känns det att ha en annan människas ansikte framför sig, en mask, säger Ulf Rehnholm.
Camera Obscura
Ulf Rehnholm rör sig från modern 3D-teknik till själva grunden för fotografiet – Camera Obscura.
Det är egentligen bara ett litet hål som släpper in ljus i en mörk kammare där ett ljuskänsligt fotopapper har fästs.
Ulf har gjort flera enkla modeller med hjälp av läskburkar och skokartonger. Fotopapperet exponeras och Ulf framkallar sedan bilden i mörkrummet.
– Du använder aldrig ett objektiv utan det är hålet som gör bilden, säger Ulf Rehnholm.