– Lyckas man minska hastigheterna i tätort kan man också minska dödade och allvarligt skadade oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i en kommentar.
Svenska orter granskades
Mätningar på kommunala huvudvägnät i bland annat Nyköping visar att endast två av tre höll hastighetsgränsen. Sämst följdes skyltarna på vägar med 40 km/h där endast varannan höll hastigheten.
Sämre trend senaste åren
Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. Högst 220 omkomna i trafiken är Trafikverkets mål för år 2020. För att nå dit finns ett delmål – att minst 80 procent ska följa befintliga hastighetsbegränsingar.
– Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får, säger Anna Vadeby.
70-vägar säkrast
VTI och NTF:s (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) undersökning gjordes på sammanlagt 23 orter i Sverige och visar vidare att 68 procent höll hastigheten på 50-vägar, 72 procent på 60-vägar och 78 procent på 70-vägar.