Endast varannan höll hastigheten på vägar med 40 km/h, bland annat i Nyköping. Foto: TT

Färre skulle dö om fler följde hastighetsgränserna

Uppdaterad
Publicerad

270 personer dog i trafiken under 2016 vilket är elva fler än året innan. Fler måste hålla hastighetsgränserna för att färre ska dö.

– Lyckas man minska hastigheterna i tätort kan man också minska dödade och allvarligt skadade oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i en kommentar.

Svenska orter granskades

Mätningar på kommunala huvudvägnät i bland annat Nyköping visar att endast två av tre höll hastighetsgränsen. Sämst följdes skyltarna på vägar med 40 km/h där endast varannan höll hastigheten.

Sämre trend senaste åren

Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. Högst 220 omkomna i trafiken är Trafikverkets mål för år 2020. För att nå dit finns ett delmål – att minst 80 procent ska följa befintliga hastighetsbegränsingar.

– Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får, säger Anna Vadeby.

70-vägar säkrast

VTI och NTF:s (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) undersökning gjordes på sammanlagt 23 orter i Sverige och visar vidare att 68 procent höll hastigheten på 50-vägar, 72 procent på 60-vägar och 78 procent på 70-vägar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.