Felaktig information om strömavbrott i Eskilstuna

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagsmorgonen gick Eskilstuna energi och miljö ut med ett meddelande på sin hemsida om att över 20 000 elkunder drabbats av strömavbrott. Men den uppgiften visade sig vara helt fel enligt bolaget.

– Det är olyckligt men vi har säkerställt att det inte kan hända igen, säger driftchefen Sara Jonsson.

Enligt henne var det en miss i bolagets interna system som gjorde att över 20 000 kunder i Eskilstuna fick ett felmeddelande om att deras bostad saknade ström.

– Systemet trodde att vi hade ett strömavbrott när vi i själva verket inte hade det, säger hon.

Den felaktiga information låg ute i ungefär en halvtimme enligt Sara Jonsson som förklarar att felet är identifierat och åtgärdat.

– Det är nog många som varit på jobbet som trott att de blivit drabbade och det är olyckligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.