Företag får kritik från Konsumentombudsmannen för att ha vilselett kunder vid rea. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Black Friday viktig för e-handeln – men bolag får kritik för vilseledande priser

Uppdaterad
Publicerad

På fredag är det Black Friday och mer än varannan svensk planerar att handla, enligt Svensk handel. Men samtidigt får ett antal bolag kritik från Konsumentombudsmannen för att ha reat ut produkter men inte gjort varorna billigare. Däribland Sportamore i Eskilstuna.

Black Friday är startskottet för julhandeln och två tredjedelar av de som ska handla på fredag planerar att köpa julklappar. I år förväntas Black Friday växa upp mot 15 procent och omsätta drygt sju miljarder kronor, enligt Svensk handel. Viktigast är dagen för e-handeln och på sportklädesbolaget Sportamore i Eskilstuna dubblerar man nästintill personalstyrkan under fredagen.

– Den här dagen betyder mycket för oss. Varje år slår vi nytt säljrekord och det väntar vi göra även i år, säger Sema Söderhäll, logistikchef.

Bolag vilseleder under rean

Men kan man lita på att rean under Black Friday är ett nedsatt pris? Konsumentverket har under de senaste åren granskat hur företag inom handel anger priser. Sportamore i Eskilstuna är ett av de bolag som har fått kritik från Konsumentombudsmannen för att ha vilselett kunderna.

– Dels har de haft för höga ordinare priser och därmed gett intrycket av att varorna varit billigare än de var. De har även påstått rea utan att priserna har varit väsentligt lägre, säger Pär Magnusson, processråd på Konsumentverket.

”Vill vara tydligare mot konsumenten”

Sportamore har däremot en annan syn på saken.

– Vi anser att kritiken handlar om att varorna har varit nedsatta i för stor omfattning för att få kalla det för nedsatta priser, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Men ni har trots allt fått kritik, kommer ni att lägga om er strategi?

– Det är klart att vår avsikt är att lyssna till all form av kritik och allt vi kan göra för att vara ännu tydligare mot konsument tar vi till oss. På Black Friday och alla andra kampanjdagar kommer det vara viktigt för oss att säkerställa att vi kommunicerar så tydligt som möjligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.