Upphandlingen av serviceresor i Sörmland är värd cirka 470 miljoner kronor. Foto: TT

Företag som kör serviceresor i Sörmland kan få miljoner i bonus

Uppdaterad
Publicerad

De tre företag som kör serviceresor i Sörmland kan få upp emot sex miljoner kronor i bonus. Förarnas bemötande gentemot resenärerna värderas i den nya upphandlingen i Region Sörmland.

Upphandlingen av serviceresor omfattar färdtjänstresor, sjukresor, särskoleskjuts och viss skolskjuts i Eskilstuna kommun. Nu är den nya upphandlingen klar och Region Sörmland ger uppdraget till tre trafikföretag, varav två av dem har avtal med regionen redan i dag.

De nya avtalen är på fyra år och börjar gälla 2021. 134 fordon omfattas och upphandlingen är värd cirka 470 miljoner kronor. Fokus ligger på förarnas bemötande, något som kan ge trafikföretagen bonus på upp emot sex miljoner kronor.

– Vi vill höja statusen för resenärer och tydligare visa på hur viktig resenären är för oss, säger Hanna Bergström, verksamhetschef för serviceresor och servicecenter i Region Sörmland.

Ska nå tre mål

Enligt henne ligger de nya avtalen i nivå med kostnaden för de nuvarande avtalen, trots det nytillkomna bonussystemet.

Bonusen, som är en del av en certifiering av förare, bygger på tre mål kopplade till resenärernas uppfattning om resorna; bemötande, trygghet och nöjdhet.

– Det är här som trafikföretagen har möjligheten att göra störst förändring, säger Hanna Bergström.

Oklart om förarna får del av bonusen

Utifrån en rikstäckande mätning av kollektivtrafiken kan regionen månadsvis se hur väl bolagen når målen. En procent extra i ersättning per mål och ytterligare två procent om alla mål nås är vad företagen kan få. Totalt handlar det alltså om sex miljoner kronor under upphandlingsperioden.

Varför behövs det här bonussystemet, var inte förarnas bemötande tillräckligt tillfredsställande innan?

– Vi har tittat på det. Det ligger i hyfsad linje nationellt sett. Vissa månader är det ett högt utfall, men vi vill inte bara nöja oss med hur det är nu utan vi vill höja kvalitén ytterligare.

Huruvida förarna själva får del av bonusen är oklart.

– Det är inget som vi har ställt som krav. Men om företagen ska nå målen förutsätter vi att det kräver mer från dem och därmed borde förarna vara en del av detta, säger Hanna Bergström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.