Transportstyrelsen menar att halkbanan inte följt utbildningsplanen. Foto: Tomas Oneborg/TT

Halkbana i Gnesta förlorar rätten att riskutbilda förare

Uppdaterad
Publicerad

Gnesta & Södertälje Halkbana AB har förlorat rätten att bedriva riskutbildning för körkort behörighet B, del 2 – den så kallade risktvåan. Enligt Transportstyrelsen har elever inte fått rätt utbildning.

Transportstyrelsen har beslutat att återkalla halkbanans tillstånd att bedriva utbildningen. Gnesta & Södertälje Halkbana uppges inte ha följt utbildningsplanen och dessutom ska elever ha utbildats av obehörig personal som saknar rätt kompetens.

”Helt felaktigt”

– Det är beklagligt att Transportstyrelsen fattat det här beslutet. Det är helt felaktigt och drabbar vår personal och alla elever som ska göra provet, säger Hanibal Kawmi, företagets vd.

Enligt honom har Transportstyrelsen klankat ner på att en lärare inte gått en fortbildning.

– Det stämmer inte. Han jobbade på ett annat ställe tidigare och där fick han inte fortbildningen. Men när han kom till oss fick han utbildningen.

Försvunnen namnlista

Myndighetens kontroller visar också att företaget anmält att 276 elever gått riskutbildningen, men just de eleverna inte har varit registrerade hos halkbanan.

– Det stämmer inte heller. De här 276 personerna tillhörde en av våra fem lärare. Jag mejlade alla namn till Transportstyrelsen, men namnen verkar ha försvunnit. Jag bad att få mejla över namnen igen, men det fick jag inte. Underlaget finns, men de vägrade, säger Hanibal Kawmi.

Transportstyrelsen: Särskilt graverande

Gunnar Holgersson, sektionschef på Transportstyrelsen. Han säger så här i ett pressmeddelande från myndigheten:

– Det är extra viktigt att höga krav ställs på riskutbildningen eftersom den är en förutsättning för att eleven ska kunna bli en ansvarstagande och säker förare. Därför ser vi företagets brister som särskilt graverande. Därtill utgör utbildarens agerande en osund konkurrens gentemot de utbildare som följer reglerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.