Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Många var livrädda och grät, min dotter sa att hon inte vill flyga igen”, säger Izudin Aljkanovic, som åkte med ett plan som fick tvärnita på landningsbanan i samband med starten på grund av en fågelkollision. Foto: TT/SVT

Han fick rätt mot flygbolaget efter skräckresan: ”Många var livrädda och grät”

Uppdaterad
Publicerad

Majoriteten av de Skavstaresenärer som tagit sitt flygförseningsärende till domstol vinner i rätten. Det visar en granskning som SVT Nyheter Sörmland gjort. Även på Attunda tingsrätt, som hanterar flygmål från Arlanda, är bilden densamma.

Izudin Aljkanovic från Tullinge och hans familj fick sin resa inställd när de skulle hem från semestern i Bosnien. De tog hjälp av ett juridiskt ombud och ärendet hamnade till slut i Nyköpings tingsrätt, där man hanterar flygmål som rör Skavsta.

Wizz air menade att familjen inte hade rätt till flygkompensation eftersom att det var en extraordinär händelse.

Men familjen ville ha ersättning – och de vann målet.

– Det var en skräckresa och många var livrädda och grät, säger Izudin om resan där fåglar kolliderade med flygplanet.

SVT Nyheter Sörmland har gått igenom alla 212 flygmål i Nyköpings tingsrätt, som avgjordes mellan januari förra året fram till sista oktober i år.

Bilden är tydlig: 97 procent av alla passagerare som tog sitt ärende till domstol vann mot flygbolagen.

Flygbolag svarar sällan i rätten

Även hos Attunda tingsrätt, som hanterar fall som rör Arlanda, ser man att majoriteten av domarna resulterar i att flygbolagen får betala.

– Min bestämda bild är att i de allra flesta flygmål förlorar flygbolagen, säger lagman Anders Dereborg.

Wizz air är det flygbolag som främst flyger från Skavsta och det är samma bolag som förekommer i majoriteten av flygdomarna i Nyköpings tingsrätt.

SVT Nyheter Sörmlands granskning visar att en stor del av fallen blir så kallade tredskodomar, alltså att flygbolaget inte svarat och att passageraren då vinner fallet om det inte är helt ogrundat.

SVT har vid upprepade tillfällen sökt Wizz air för att ställa frågor, men flygbolaget har inte återkommit.

– Det kan vara så att de ser att passageraren har rätt till ersättningen och att de inte tycker att det finns skäl att lägga ner tiden för de här beloppen som det rör sig om, säger lagman Elisabet Wass Löfstedt på Nyköpings tingsrätt.

Resenären får nästan alltid rätt i domstol. Foto: SVT Design

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.