Marica Ekström och Ulf Källstedt arbetar som kommunens skuldrådgivare. Foto: SVT/TT

”Viktigt att göra en julbudget”

Uppdaterad
Publicerad

I år väntas svenskarna julhandla för drygt 80 miljarder kronor. Men hur gör man för att inte bli ruinerad på kuppen?
– Det är viktigt att göra upp en julbudget, säger budget- och skuldrådgivaren Ulf Källstedt.

I år väntas julhandeln slå rekord – igen. Och under de senaste åren har dagligvaruhandeln sålt i genomsnitt 27 procent mer under julveckan än under de genomsnittliga veckorna, enligt Svensk handel. Men långt ifrån alla svenskar har gjort upp en julbudget.

– Det är ingen mening med att stressa, man köper det man vill ha helt enkelt, säger konsumenten Fredrik Ahonen.

Julbudget a och o

Men om man skulle vara orolig över sin ekonomi runt jul finns hjälp att få. I alla kommuner finns budget- och skuldrådgivare som hjälper invånarna att planera ekonomin eller få kontroll på sina skulder. Och enligt rådgivaren Ulf Källstedt är en julbudget a och o. Bäst är att börja ett år i förväg, men det är aldrig för sent.

– Det viktigaste är att man har en budget över huvud taget. Man kan ta hjälp av någon närstående eller komma till oss för hjälp. Och i dag finns det också många appar att använda sig av, säger han.

Inkassoärenden ökade runt Black Friday

Men om det visar sig att budgeten inte går ihop, kan man då ta lån? Under Black Friday förra året, som vanligtvis är startskottet för julhandeln, ökade antalet inkassoärenden med 20 procent hos inkassobolaget Alektum Group.

Att ta lån för julshopping är något som budget- och skuldrådgivarna starkt avråder från.

– Det är absolut inget vi rekommenderar, men om man ändå ska låna bör man kolla upp vad kostnaderna blir med räntor och avgifter. Och kanske framför allt vända sig till lokala banker, säger Marica Ekström, budget- och skuldrådgivare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer