Hör råden från konsumentvägledaren Laila-Marit Sandberg.

Konsumentvägledarens resehjälp under coronakrisen

Uppdaterad
Publicerad

Om du har bokat en resa i tider då UD avråder från utlandsvistelser, så finns det råd att få. Av landets konsumentvägledare eller på konsumentverkets sida Hallå konsument.

– Det är mycket frågor kring inställda resor och evenemang och man undrar hur man kan rädda sina pengar.

Det säger Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.

Coronaviruset i Sörmland

Stöd finns om du har frågor

Hon och kollegor runt om i landets kommuner kan hjälpa till med vägledning i coronatider och berätta vilka regler som gäller för paketresor där arrangören ställer in eller i de fall du bara köpt en enkel flygstol.

Enligt Laila-Marit Sandberg har du ofta rätt att få tillbaka dina pengar eller omboka en resa.

– Man kan ta hjälp av oss konsumentvägledare eller surfa in på konsumentverkets sida Hallå konsument. Om du får svårt att hävda din rätt kan du också kontakta allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Avrådet från att boka nya resor

Laila-Marit Sandberg avråder från att boka nya resor just nu. Främst på grund av att det just nu finns så många frågetecken kring stängda gränser och framtida rekommendationer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Sörmland

Mer i ämnet