Åsa Hessel, krisberedskapschef på Region Sörmland, berättar att regionen arbetat fram en åtgärdsplan. Foto: SVT

Kraftig ökning av telefoniproblem för regionen

Publicerad

Antalet telefonihaverier på Region Sörmland har ökat kraftigt jämfört med förra året. Patienter har inte kunnat ringa till vissa verksamheter och länets sjukhus har höjt beredskapen vid tre tillfällen. Nu har Regionen tagit fram en åtgärdsplan för att få bukt med problemen.

– Det är absolut inte bra och det är därför vi har gjort en intern utredning och tagit fram en handlingsplan för hur vi kan stärka alla delar inom vår telefoni, säger Åsa Hessel, krisberedskapschef på Region Sörmland.

Det var i våras som regionen upptäckte telefoniproblemen. Fram till augusti i år har 26 händelser rapporterats in, vilket är mer än en tredubbling jämfört med förra året.

– Det är allvarligt för vi är väldigt beroende av våra telefonisystem, säger hon.

Sjukhusen gick upp i stabsläge

Vid tre tillfällen har driftstörningarna lett till att sjukhusen gått upp i stabsläge. Vid ett av dessa tillfällen slogs växeln ut i fem timmar. Orsaken till det är fortfarande oklar. Telefoniproblemen har också lett till att varken personal eller patienter har kunnat ringa till vissa verksamheter.

Hur ser du på att patienter inte kunnat komma fram när de ringt?

– Är man akut sjuk så finns det alltid 112 eller att man själv tar sig till sin vårdcentral, säger hon.

Regionen ska nu se över de avtal de har med olika telefoniföretag och stärka rutinerna bland personalen.

– Vi ska se till att vi har bra system och redundans bakom systemen, sedan behöver vi tydliggöra reservrutinerna och göra de kända inom vår organisation, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.