Oppebyskolan och Släbroskolan planeras att ersättas av en ny f-6-skolan i Oppeby med 600-700 elever.

Kritik mot planer på ny grundskola i Nyköping

Publicerad

På måndag väntas kommunstyrelsen i Nyköping fatta beslut om att bygga en ny skola i Oppeby för 600-700 elever. Men planen väcker kritik.
– Vi vill inte att man bygger så stora skolor, vi anser inte att det blir en bra miljö för barnen, säger Petter Söderblom, skolpolitisk talesperson för Moderaterna i Nyköping.

Bakgrunden till att majoriteten i Nyköping vill bygga en ny skola är dels behovet av fler skolplatser i det expansiva Oppeby-området, dels att befintliga skollokaler har stora renoveringsbehov och inte är ändåmålsenliga.

Fyra paralleller

Man vill att Släbroskolan och gamla Oppebyskolan rivs, och att det istället byggs en ny f-6-skola med fyra paralleller, en ny idrottshall och en ny fotbollsplan i anslutning till skolområdet.

Men moderaterna i Nyköping anser att den nya skolan är för stor.

Tror på mindre sammanhang

– Vi tror att det är bättre för barnen med mindre sammanhang och fler utspridda skolor istället för få centrerade, säger Petter Söderblom.

Vad anser ni vara en lagom stor skola?

– Det beror ju på ålder på barnen, det är stor skillnad mellan olika stadier. Men ungefär hälften så stort tycker vi är lagom i de åldrar vi pratar om här, säger Petter Söderblom.

Fler skolor dyrare

Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande ser dock inget problem med den nya skolans storlek.

– Vi har med barnens bästa för ögonen och tillsammans med professionen planerat för en välbehövlig skola i området. Oppositionen har aldrig lämnat något annat förslag. Hade vi gjort två skolor istället hade det blivit 19 miljoner dyrare och sådant slöseri med skattepengar kan vi inte ha, säger Urban Granström.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer