Rapporten pekar på flera faktorer som kan göra att lärare väljer att inte ta upp ämnen som kan bli kontroversiella. En förklaring är att man inte vill skapa konflikter mellan elever, riskera att någon känner sig kränkt, eller där elever uttrycker sig stridande mot skolans värdegrund.
Känner sig osäkra
Det framgår även att lärare kan känna sig osäkra på hur mycket de får diskutera och påverka eleverna. En bild som delas av grundskoleläraren Falak Qazi.
– Jag tror en rädsla hos lärare är att veta var ens gräns går, säger hon.
– Det handlar ju också om en uppfostransfråga som kommer hemifrån. Man vill inte heller trampa vårdnadshavare på tårna.
Mer utmanande
Själv har Falak Qazi i Eskilstuna varit lärare i sexton år, och hon upplever att det idag har blivit mer utmanande att ta upp känsliga frågor jämfört med hur det var när hon började undervisa. Något hon bland annat kopplar samman med sociala medier.
Hör Falak Qazi berätta hur hon som lärare tänker om laddade frågor i skolan i videoklippet ovanför.