Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Falak Qazi har varit lärare i sexton år. Hör henne berätta om hur hon upplever att klimatet i klassrummet har förändrats i klippet. Foto: SVT

Laddade ämnen en utmaning för lärare: ”Rädd att trampa någon på tårna”

Uppdaterad
Publicerad

Enligt en ny rapport från Skolinspektionen behöver skolor bli bättre på att låta elever diskutera och lära sig att bemöta olika åsikter. Samtidigt visar granskningen att lärare inte alltid vågar ta upp ämnen som kan väcka debatt i klassrummen.

Rapporten pekar på flera faktorer som kan göra att lärare väljer att inte ta upp ämnen som kan bli kontroversiella. En förklaring är att man inte vill skapa konflikter mellan elever, riskera att någon känner sig kränkt, eller där elever uttrycker sig stridande mot skolans värdegrund.

Känner sig osäkra

Det framgår även att lärare kan känna sig osäkra på hur mycket de får diskutera och påverka eleverna. En bild som delas av grundskoleläraren Falak Qazi.

– Jag tror en rädsla hos lärare är att veta var ens gräns går, säger hon.

– Det handlar ju också om en uppfostransfråga som kommer hemifrån. Man vill inte heller trampa vårdnadshavare på tårna.

Mer utmanande

Själv har Falak Qazi i Eskilstuna varit lärare i sexton år, och hon upplever att det idag har blivit mer utmanande att ta upp känsliga frågor jämfört med hur det var när hon började undervisa. Något hon bland annat kopplar samman med sociala medier.

Hör Falak Qazi berätta hur hon som lärare tänker om laddade frågor i skolan i videoklippet ovanför.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.