Eskilstunabo fick vänta halvår på besked från Försäkringskassan

Uppdaterad
Publicerad

En Eskilstunabo fick vänta i ett halvår innan Försäkringskassan fattade beslut i två ärenden där mannen begärt omprövning. Nu får Försäkringskassan svidande kritik av Justitieombudsmannen (JO) för sin långsamma handläggning.

JO skriver i sitt beslut att det ”är naturligtvis helt oacceptabet” att ärendena blivit liggande utan åtgärd i flera månader. Några godtagbara skäl har inte kommit fram, enligt myndigheten.

JO har också tidigare upprepade gånger kritiserat de långa handläggningstiderna vid Föräkringskassans omprövningsenhet.

Beslut ska i regel fattas inom sex veckor menar JO. Men någon förbättring har inte skett och JO är mycket kritisk till detta och fortsätter att följa utvecklingen.

Försäkringskassan själv skriver i sitt svar till JO att det tog ”oacceptabelt lång tid” innan handläggningen av Eskilstunabons ärenden påbörjades och att man beklagar detta djupt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.