Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lotta S Karlsson är en av speciallärarna som tagit fram arbetssättet för matematikundervisningen på Nyhemsskolan. Hör mer om hur de jobbar i klippet. Foto: SVT

Lärare i Katrineholm kom på eget sätt att lära ut matte – höjde betygsnittet

Uppdaterad
Publicerad

De senaste två åren har matematikundervisningen på Nyhemsskolan i Katrineholm lärts ut på ett annorlunda sätt än tidigare. Det är två speciallärare som utvecklat modellen som ökat elevernas ämneskunskaper – och som nyligen fick motta årets kvalitetspris av bildningsnämnden.

Arbetssättet, som bland annat syftar till att färre elever ska behöva mattestöd, utgår från två metoder som Lotta S Karlsson och Sofia Lilja kom i kontakt med när de studerade till speciallärare i matematikutveckling. Den ena kallas ”response to intervention”, RTI. Den andra heter ”explicit undervisning”.

Det är genom att kombinera dessa två metoder som Nyhemsskolan utvecklat sin egna undervisningsmodell. Ett projekt som visat på positiva effekter och som gjort att elevernas betygssnitt ökat. Något som gjort att hela arbetslaget som undervisar årskurs 4-6 i matematik tilldelats priset av bildningsnämnden.

Hör hur mycket skolan lyckats höja betygssnittet i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.