Regeringen tog på torsdagen beslut om den korridor där den nya tågsträckan ska gå – sträckan som är en första etapp i moderniseringen av tåglinjen mellan Stockholm och Malmö/Göteborg. Beskedet följer Trafikverkets förslag och det är myndigheten som sedan beslutar detaljplaneringen inom korridoren.
Huvudspåret kommer inte att passera Skavsta flygplats eller Nyköping, något som varit uppe till diskussion och önskats av berörda parter, kommunen och flygplatsen. I stället byggs bibanor till dessa ställen som kopplas på huvudspåret, men det kommer innebära längre restider till exempelvis Stockholm än om huvudbanan gått direkt till Skavsta.
50 miljarder
Men enligt miljöminister Karolina Skog (MP) finns flexibilitet i det här beslutet, inga dörrar stängs helt och det kommer att vara möjligt att åka direkttåg mellan exempelvis Skavsta och Stockholm.
Dagens besked är inte avgörande i sig för om det kommer att byggas spår för den snabbaste varianten av höghastighetståg.
Någon gång 2033–2035 beräknas Ostlänken vara färdigbyggd. Kostnaden beräknas till runt 50 miljarder kronor.