Nyköpings framtida resecentrum ska ligga vid bangården där järnvägsstationen ligger i dag, och den ska samla både tåg- och busstrafik.
När förslaget till utformning var ute på samråd kom det in 122 synpunkter från privatpersoner och myndigheter. Några av dessa synpunkter har legat till grund för det omarbetade förslag till utformning som nu ligger klart.
– Strukturen för området kvarstår, vi har justerat olika delar, till exempel trafiklösningar, och fokuserat på kulturmiljöfrågan och hur vi säkerställer det gröna i området. Bland annat planerar vi flera nya alléer, berättar Johan Palmqvist, projektledare för Nyköpings resecentrum.
Ny allé ger lummighet
Några av förändringarna jämfört med tidigare förslag är att bostadshuset i korsningen Södra Bangårdsgatan och Brunnsgatan får stå kvar, genom att man i stället justerar trafiklösningen i korsningen. De äldre delarna av godsmagasinet ska också bevaras och flyttas.
En planerad gång- och cykelbana längs Norra Bangårdsgatan är nu förlagd intill villafastigheterna, där det också ska planteras en ny allé för att bibehålla grönska i gaturummet.
Dessutom är den norra entrébyggnadens ingångar flyttade till öst-västlig riktning för att inte leda resenärerna direkt ut mot villorna, utan i stället längs gatan.
Granskning av förslaget
Den 7 maj är det dags för granskning av det nya förslaget, som alltså är nästa fas i planprocessen.
Bygg- och tekniknämnden väntas besluta om att låta granskningsperioden pågå till 4 juni 2018. Därefter ska fullmäktige godkänna förslaget. Det innebär att detaljplanen vinner laga kraft.
Byggstarten ska ske 2022 och det nya resecentret beräknas stå klart tidigast 2025 och senast 2027.