Enligt Region Sörmlands 1177-verksamhet har vårdguiden vid flera tillfällen fått information om att personer kontaktats av medarbetare från rådgivningstjänsten. Men det stämmer inte.
– Man säger att man ringer från 1177 vårdguiden och vill göra ett hembesök utifrån att personen som blir uppringd nyligen varit inlagd på sjukhus. Vi vet inte om uppringarna vet att man varit på sjukhus eller om de chansar. Sen har de som blivit uppringda blivit ombedda att svara på en enkätundersökning, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177 i Sörmland.
– Vi på 1177 vårdguiden ringer inte upp patienter utan att de kontaktat oss först. Vi råder alla som blivit uppringda av personer som utger sig att komma från oss att göra en polisanmälan. Jag tycker att detta är ett väldigt fult sätt att försöka lura människor samtidigt som det svärtar vår verksamhet.
Bara under oktober har det förekommit två fejkade samtal där någon utgett sig för att arbeta på 1177 vårdguiden. I båda fallen är det äldre personer som kontaktats.
– Vi har ingen uppsökande verksamhet i form av hembesök och vi utför inte heller egna fristående enkätundersökningar. Vi vill inte skrämma upp våra invånare men vi vill uppmärksamma om att detta sker och att vi inte arbetar på det här sättet, säger Sabina Kalaitzis Barrögård.